Kamkedja eller Kamrem?

Kamrem eller kamkedja?

Uppskattade arbetskostnader

Alfa Romeo
Alfa Romeo: 3295:-
Audi
Audi A1: 2595:-
Audi A2: 2195:-
Audi A3
Första generationen (8L, 1996-2003): 1795:-
Andra generationen (8P, 2003-2013): 2195:-
Tredje generationen (8V, 2012-2020): 2595:-
Audi A4
Första generationen (B5, 1995-2001): 1795:-
Andra generationen (B6, 2001-2006): 1795:-
Tredje generationen (B7, 2004-2013): 2195:-
Fjärde generationen (B8, 2008-2016): 2195:-
Femte generationen (B9, 2016-2023): 2595:-
Audi A5: 2595:-
Audi A6
Första generationen (C4, 1994-2003): 1795:-
Andra generationen (C5, 1997-2006): 2195:-
Tredje generationen (C6, 2006-2012): 2195:-
Fjärde generationen (C7, 2012-2018): 2595:-
Audi A7: 3295:-
Dacia
Dacia Sandero: 3295:-
Dacia Duster: 3295:-
Fiat
Fiat Ducato: 3295:-
Fiat Freemont: 3295:-
Ford
Ford Focus: 3295:-
Ford Fusion: 3295:-
Hyundai
Hyundai i10: 3295:-
Kia
Kia Ceed: 3295:-
Mazda
Mazda 6: 3295:-
Opel
Opel Astra: 3295:-
Opel Meriva: 3295:-
Peugeot
Peugeot 207: 3295:-
Peugeot 307: 3295:-
Peugeot 308: 3295:-
Renault
Renault Clio: 3295:-
Škoda
Škoda Fabia: 3295:-
Škoda Octavia: 3295:-
Toyota
Toyota Corolla: 3295:-
Volkswagen
Volkswagen Amarok: 3295:-
Volvo
Volvo V40
(1995-2004): 1495:-
Volvo S40
(1995-2004): 1495:-
(2004-2012): 2195:-
Volvo S60
Första generationen (2000-2009): 1495:-
Andra generationen (2010-2018): 2795:-
Volvo S70: 1295:-
Volvo V70 / Volvo XC70
Första generationen: Volvo V70 (1996-2000): 1295:-
Andra generationen: Volvo V70N (2000-2007): 1295:-
Tredje generationen: Volvo V70II (fas 2) (2008-2016): 2195:-
Volvo S80
Första generationen (1998-2006): 1295:-
Andra generationen (2006-2016): 2795:-
Volvo V90: 2795:-
Volvo XC90
(2002-2014): 2195:-
(2014-2023): 2795:-
Volvo 940 / Volvo 945: 1295:-

Vänligen observera att angivna priser endast är uppskattningar av arbetskostnaden, som ligger på 1295:-/timme. Materialkostnaden tillkommer (vanligtvis kring 1800:-). Fyll i formuläret för att få en offert!

Behöver du byta kamrem eller kamkedja?

Om du är osäker på när det är dags att byta kamrem eller kamkedja i din bil, eller om du märker tecken på att det är dags för ett byte, så tveka inte att kontakta oss. Vi på Mobila Mekanikern har lång erfarenhet av att byta ut kamremmar och kamkedjor, och vi hjälper dig gärna att hålla din bil i toppskick.

Få en kostnadsfri offert

Vi erbjuder kostnadsfria och noggranna offerter för att byta ut kamrem eller kamkedja i din bil. Kontakta oss idag för att boka tid eller för att få mer information om våra tjänster. Vi lovar att ge dig konkurrenskraftiga priser och högsta kvalitet på vårt arbete.

Boka en tid som passar dig

Vi förstår att det kan vara svårt att hitta tid för att ta bilen till verkstaden. Därför erbjuder vi flexibla tider som passar dig och kommer till din plats, oavsett var du befinner dig. Kontakta oss idag för att boka en tid som passar dig för att byta ut kamrem eller kamkedja i din bil. Vi är här för att göra det enkelt för dig och hålla din bil i toppskick.

Kamkedja vs kamrem | Kamrem eller Kamkedja

Kamkedjan synkroniserar rörelsen hos specifika motordelar, som tidigare nämnts. Sedan, som en kamrem. Den enda skillnaden är att vissa bilmodellers kamrem också driver vattenpumpen. Dessutom är de båda ansvariga för att vevaxeln, kamaxeln, kolvarna och ventilerna ska synkroniseras.

Vad är en kamkedja?

Kamkedjan sitter i bilens motor och synkroniserar de olika delarna av motorn så att de kan arbeta tillsammans. Den överför vevaxelns rörelser till kamaxeln och är gjord av metallänkar, precis som en kedja, vilket gör att den kan ta tag i kugghjulen.

Beroende på bilens modell kan kamkedjan vara enkel, dubbel eller trippel och späns med en hydraulisk spännare.

Byta kamkedja eller kamrem – allt du behöver veta

Kamremmen eller kamkedjan är en av de viktigaste delarna i din bils motor, och dess funktion är att hålla kamaxeln och vevaxeln i rätt position i förhållande till varandra. Detta är viktigt för att ventilerna ska öppnas och stängas vid rätt tidpunkt, vilket säkerställer att motorn fungerar korrekt. Kamremmen är gjord av ett slitstarkt material och är fastsatt runt kuggar på kamaxeln och vevaxeln, medan en kamkedja är en metallkedja som ansluter kamaxeln och vevaxeln.

Skillnaden mellan kamrem och kamkedja

Skillnaden mellan en kamrem och kamkedja är att kamremmen vanligtvis är billigare att tillverka, tystare och lättare än en kamkedja. Å andra sidan är kamkedjan oftast mer hållbar och kräver inte underhåll eller byte lika ofta.

När är det dags att byta kamkedja eller kamrem?

Kamremmen behöver bytas ut oftare än kamkedjan, vanligtvis var 10:e år eller efter att ha kört ett visst antal mil (vanligtvis kring 10 000), beroende på tillverkaren och bilmodellen. Kamkedjan kan behöva bytas ut efter 20 000 mil eller mer, beroende på tillverkaren och bilmodellen. Det är viktigt att följa tillverkarens rekommendationer och byta ut kamrem eller kamkedja i tid för att undvika kostsamma motorreparationer.

Vad är en kamremsbyte?

Kamremsbyte är en viktig underhållsprocedur för fordon som säkerställer att motorns kamrem fungerar korrekt. Kamremmen är en avgörande komponent i motorns tändningssystem och spelar en central roll i att synkronisera motorns kamaxel med vevaxeln. Detta gör att ventiler och kolvar kan fungera i harmoni.

Hur vi kan hjälpa dig

Vi på Mobila Mekanikern erbjuder professionell hjälp att byta kamrem eller kamkedja i din bil. Vi har lång erfarenhet av att arbeta med alla typer av bilmodeller och kan smidigt och effektivt byta ut kamrem eller kamkedja på plats. Vi har alla verktyg och beställer hem de reservdelar som krävs för att utföra jobbet på plats, och vi är flexibla när det gäller att boka tider som passar dig. Vi arbetar alltid för att minimera tiden som din bil är otillgänglig och erbjuder konkurrenskraftiga priser för våra tjänster.

Kontakta oss på Mobila Mekanikern idag för mer information om hur vi kan hjälpa dig att byta kamrem eller kamkedja i din bil. Vi är här för att ge dig den bästa möjliga servicen och hjälpa dig att hålla din bil i toppskick.

Människor söker också: kamkedja eller kamrem, bilar med kamkedja, kamremsbyte, kamremsbyte volvo v70, kamkedja byte pris, kamkedja vs kamrem

Frågor och svar

En kamrem eller kamkedja är en viktig del i bilens motor som används för att synkronisera kamaxel och vevaxel. En kamrem är tillverkad av gummi med förstärkningar, medan en kamkedja är tillverkad av hårdmetall.

Det varierar beroende på tillverkaren och bilmodellen, men de flesta rekommenderar att byta kamremmen var 10:e år eller efter en viss körsträcka, vanligtvis kring 10 000 mil. Kamkedjan håller vanligtvis åtminstone 20 000 mil.

En kamkedja är vanligtvis mer hållbar än en kamrem, men det är viktigt att följa tillverkarens rekommendationer och byta ut kamrem eller kamkedja i tid för att undvika kostsamma motorreparationer.

Kamkedjor kan avge ett rasslande eller gnisslande ljud medan en kamrem inte ger ifrån sig märkbara tecken innan det är för sent. Det kan vara bra att kolla upp serviceintervallet för kamremmen eller kamkedjan i din bils ägarhandbok.

Tiden för att byta ut en kamrem eller kamkedja kan variera beroende på bilmodellen och arbetets omfattning, men det tar vanligtvis 2-6 timmar.

Du kan enkelt boka en tid med Mobila Mekanikern genom att ringa oss på 076-956 01 78 eller använda formuläret ovan. Vi erbjuder flexibla tider som passar dig och kommer till din plats, oavsett var i Sverige du befinner dig.

Priset för att byta ut en kamrem eller kamkedja med Mobila Mekanikern beror på bilmodellen och arbetets omfattning. Du kan få en ungefärlig prisuppfattning längre upp på denna sida.

För att ta reda på om din bil har en kamrem eller kamkedja finns det några olika metoder du kan använda:

Kolla i bilens manual: Det enklaste sättet är att kolla i bilens användarmanual eller servicebok, där det oftast anges vilken typ av kamdrivning bilen har.

Tillverkarens hemsida eller kundtjänst: Många bilproducenter har information om sina modeller tillgänglig online. Du kan också kontakta deras kundtjänst för att få information.

Mekaniker eller verkstad: Om du inte kan hitta informationen själv kan en professionell mekaniker eller en auktoriserad bilverkstad snabbt tala om för dig om din bil har en kamkedja eller kamrem.

Visuell inspektion: Om du är bekant med bilar kan du göra en visuell inspektion. Kamkedjan är vanligtvis innesluten i en metallhölje, medan en kamrem oftast är skyddad av en plastkåpa. Detta är dock inte alltid ett säkert sätt att identifiera typen av kamdrivning, särskilt om du inte är erfaren.

Bilmärke och modell: Vissa bilmärken eller modeller använder traditionellt sett antingen kamkedja eller kamrem. Genom att söka information specifikt för din bilmodell online kan du ofta hitta svaret.

Det är viktigt att veta om din bil har en kamkedja eller kamrem eftersom underhållsbehoven skiljer sig åt. Kamremmar behöver bytas ut med jämna mellanrum enligt tillverkarens rekommendationer, medan kamkedjor generellt sett är utformade för att hålla hela bilens livslängd, även om de också kan kräva service eller byte under vissa omständigheter.